Wat docenten in Nederland en België van WerkPortfolio vinden
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
"Ik en mijn leerlingen zijn er erg blij mee. De kooklessen zijn leuker en beter geworden. Het bevordert zelfstandig werken in de keuken." Henny Doorn-de Poel, ZML school De Wingerd, Groningen
"We werken er al jaren mee, met veel succes." W. Post, ZMOK Cluster 4, Vierbeekcollege
"Fijne, duidelijke methode." Margriet Havik, VSO de Toekomst
"Fantastisch. Het werkt in de praktijk. Leerlingen kunnen meer zelf." Arie van Rijssel, Kon. Emmaschool
"Maak er gebruik van in combinatie met KPC omdat het alles visueel maakt. KPC is veel te theoretisch. Wanneer lln. de praktijk oefenen maak ik gebruik v/d kaarten. Ze kunnen daarmee hun werkvolgorde onthouden/controleren." Baukje Doedée, PRO De Wissel, Goes
"Fijn om mee te werken." Ingrid Boersma, SBO-Arcadia
"Goed, we gebruiken het intensief, plaatjes en stap voor stap werkt voor PRO leerl. het beste." M.J. Verbiest, PRO Da Vinci college
"Supermethode. Duidelijk mooi materiaal." Kerry-ann van Wensen, ZMLK Liduinaschool, Breda
"Leuk, leerzaam, makkelijk te hanteren voor lln. Duidelijk." Nicole Roefs, Pleincollege praktijkschool Eindhoven
"Ik ben dus gestart met Home en de eerste certificaten voor home 1 zijn binnen! Erg leuk en het gaat ook goed. Ik ben met de leerlingen nu ook Home 2 aan het doen, wederom gaat dit heel goed." Groetjes, Nathalie Lemmen, VSO Maarland
"Een fijne methode om mee te werken." J. de Croon, Etty Hillesum Lyseum loc. Arkelstein
"Prima lesmethode die ook aan te passen is naar eigen situatie en daardoor een geweldige ruggesteun." Han Cozijn, Praktijkschool W.J. Bladergroen
Beste Peter en Jaap,
Hierbij wil ik even laten weten hoe plezierig het is om met de boekjes van home 1 te werken. Ik heb nu al verschillende recepten uitgeprobeerd met mijn leerlingen van het VSO. Ze werken fantastisch met jullie materiaal. Vooroordelen worden weggewerkt met de muesli met appel en banaan (van brrrrr tot mmm heerlijk), trots namen ze hun kaas-uienbrood mee naar hun groep en de kokoskoekjes..............die zijn goddelijk, dus ook inspiratie voor veel teamleden!
De kookstandaardjes en de krabbers zijn ook heel plezierige hulpmiddelen. Ga alsjeblieft zo door. Groeten van Jeannette de Groot, Lerares catering/koken , PWA school, Veldhoven
"Zeer duidelijk, goede afbeeldingen en korte bondige teksten. We werken er zeer prettig mee." Nick Mulder, Onder de Kap VSO
Allereerst wil even opmerken dat ik en mijn leerlingen met veel plezier de methode gebruiken. Inmiddels gaat onze hele school er mee werken. Wij zijn een VSO ZMLK school en het gaat super.
Vriendelijke groeten, Nathalie Lemmen, VSO Maarlandschool, Brielle
Beste Peter Schwank,
Wij hebben ondertussen al meerdere werkportfolio's van u op school en zijn hier zeer tevreden over.
Nu heb ik een tweetal vragen, komt er van kantine 1 ook nog een kaartenbak kantine 2 uit?
En heeft u ook een werkportfolio (of zijn jullie die aan het ontwikkelen) over schoonmaak-werkzaamheden thuis zoals wassen, strijken, ramen lappen of afwassen met de hand e.d.?
Ik ben zelf namelijk ook elke keer beeldmateriaal aan het maken maar jullie systeem ziet er mooier en duidelijker uit.
Met vriendelijke groet, Marita Scheurink
"Wij werken er zeer plezierig mee: duidelijk en overzichtelijk!" Hennie Buizer, De Noordhoek, Pro en consumptief
Hallo Peter en Jaap,
Nogmaals bedankt dat ik jullie HCCP-cursus mocht volgen! Voor mijn eigen ontwikkeling is dit een leuke aanwinst. Wij zijn op school met nieuwbouw bezig, dus kon ik nog een paar tips doorgeven! Nóg een leuke mededeling: een leerling van onze school, die vorig jaar bij mij de cursus KEUKENTECHNIEKEN heeft gevolgd, én zijn certificaat heeft behaald, is nu voor twee dagen aan een échte stage begonnen in een restaurant in Sittard. De eigenaar/kok aldaar is zó tevreden over deze jongen dat hij hem graag nóg meer kneepjes van het vak wil bijbrengen!!!
"Zijn snijtechnieken zijn beter dan die van verschillende andere werknemers!!! "
Dat is toch een groot compliment voor jullie methode én voor de leerkracht die hem dit heeft aangeleerd, ik dus!!!!!!!
Let wel: wij hebben het hier over een z.m.l.- leerling, ook zij zijn dus in staat om de technieken die in jullie methode stap-voor-stap aangeboden worden, te leren, te onthouden én te vertalen in arbeid!
Onze school is heel tevreden hierover en we zeggen het voort!!!!
Veel groeten en tot ziens, Trudie Russel, Parkschool te Sittard
"Een kant en klaar competentiegericht pakket gericht op het werk in de keuken. Eenvoudig toegankelijk voor leerlingen en docenten. Gemaakt door bevlogen docenten die in de dagelijkse praktijk met pro-leerlingen werken. Maar ook zelf een horeca achtergrond hebben. Hierdoor hebben zij twee werelden bij elkaar kunnen brengen en op elkaar afgestemd. Een aanbeveling voor scholen in het praktijkonderwijs die competentiegericht onderwijs willen geven." Ruud Drupsteen , Coördinator praktijkonderwijs , Amsterdam
"Ben dit jaar begonnen met WerkPortfolio home 1 + 2. Ik werk met azielzoekersjongeren die in 2 jaar Nederlands moeten leren: de niveaus zijn zeer divers. Ik ben heel blij met de duidelijke afbeeldingen en het eenvoudige taalgebruik." A.M Reede-de Gruijter, I.S.K (V.M.B.O.) ‘t Venster
"Lekker duidelijk. Fijn dat het met foto’s wordt geïllustreerd. Soms tekst te moeilijk, maar dan lees ik voor." Joke Vroling-Zandvliet, Voorthuysenschool, ZML
"Heel duidelijk, praktisch, overzichtelijk. Leerlingen zijn enthousiast en met deze werkkaarten zelfstandiger dan met andere." Docent LWOO onderbouw, (wil graag anoniem blijven)
"Ziet er aantrekkelijk uit, korte teksten, foto’s. Maar Pro 1 en 2 zijn wel nodig om aan te schaffen als je met de kantinecatering gaat werken." Wendy Koens, ROC Mondriaan, Den Haag
"Biedt zeer goede mogelijkheden voor het praktijkonderwijs. Ik werkt er sinds dit jaar mee, deze uitleg van vandaag gaf wat meer inzicht welke mogelijkheden er zijn om dit materiaal in te zetten." Marie-José Verbiest, Da Vinci college
"Helder, duidelijk, aanvullend d.m.v. foto’s en tekst. Korte duidelijke opdrachten." Susanne v.d. Berg, PI School Hondsberg, VSO
"Positief, goed geanalyseerd van alle methode. Zie heel veel mogelijkheden om gestructureerd basisvaardigheden te leren. Positief. Goed gestructureerd, voor kinderen ook helder en opbouwend. De uitstraling van professionaliteit en idealisme vormen een sterk product." Noordveld, Gomarus College Groningen
"Het ziet er prachtig uit, mooie vormgeving, mooi materiaal, praktisch schoonhouden, kleine formaat, grote werkbladen. Wat wil je nog meer?? Prachtig, leuk, enz, enz. Goed schoon te houden bladen. Ik denk dat het voor sommige leerlingen van het ZML wel toepasbaar is, ook visueel heel herkenbaar. Ga zo door! En we wachten het resultaat van PRO 3 af, zal wel goed zijn." Froukje Piekema It, Twaluk, ZMLK (afd VSO) Leeuwarden
"Heel overzichtelijk, motiverend en aantrekkelijk! Goed! Vooral voor de zelfredzaamheid. Misschien voor het ZMLK te uitgebreid. Heel bruikbaar!" Marjolein Sikma , De Wingerd, ZMLK Nunspeet
"Duidelijk en zeer gestructureerd!" Nathanja Holtrust, Praktijkschool De Boog
"Duidelijke, overzichtelijke methode. Fijn dat we zo nu en dan tips/adviezen doorkrijgen via website." Ellen Ammerlaar Mytylschool Ariane de Ranitz
"Goed, wat ik tot nu toe gebruikt hebt werkt prima! Erg positief!" Annejet Slippens , VSO 'De zuiderpoort' Sneek
Geachte heer/mevrouw,
Wij gebruiken uw werkportfolio techniek 1,2, en 3 en zijn hierover zeer tevreden. Mijn vraag aan u is, komt hier ook nog een vervolg op zodat we leerlingen kunnen voorbereiden op een AKA. Groet, W. Jansen
"Opzet is uitstekend, duidelijk, gestructureerd. Praktisch, wordt niet vuil, goed hanteerbaar." Mariet Mattheij, De Sprong school voor praktijkonderwijs
"Duidelijk en overzichtelijk." Eddy Haers, ZML De Kameleon
"Een heel mooi systeem." Juul Reuter, Adelte Mytyl school
"Prima, goed mee te werken voor de leerlingen. Leerlingen krijgen de methode zelf ook door." Marionne Lelivelt, ZMLK school De Kom
"Sluit uitstekend aan bij onze toekomstige manier van opleiden (goede en duidelijke uitleg)." Carla van der Marel, Het Goed Lunch Café, Concern voor Werk Lelystad
"Zeer bruikbaar!!" Kees Alers, Reconvalescentenschool PRO
"Duidelijke stappen, mooie foto's." Marloes van der Schaaf, Renn4 VSO Groningen
"Prima, duidelijk, stap voor stap, volgorde is goed." Janet de Jong, Praktijkschool Groene Hart
"Prima, duidelijk, leerzaam en overzichtelijk voor de ZMLK / cluster 4 leerling' Nanny Sinning-Westerveen VSO school Intermezzo Onderwijs
"Duidelijk doordat er plaatjes worden gebruikt + eenvoudige korte teksten." Leonie Janssen, VMBO Candea College
"Prima leidraad, hierdoor kunnen de kinderen goed geconcentreerd werken." Martin van Opzeeland, Pro, Oosterhout
"Deze methode voldoet prima voor onze leerlingen." Sylvia v.d. Linden, Mytylschool HMS de Piramide
Goede methode en goed bruikbaar voor leerlingen/docenten. Minder werkdruk. Nino Wijs, ROC Zeeland, Middelburg
"Heel goed, duidelijke instructies. Stapje voor stapje. Goed werkbaar, goede ondersteuning." Tineke Houwerzijl, Pro W.A. van Lieflandschool
"Duidelijk, uitnodigend." Hennie de Vries-Reeder, Noorderpoort college
"Positief, het spreekt voor zich. Heel duidelijk. Een zeer goed in elkaar zittende presentatie." Paul van der End, Driestar college
"Een goed doordachte simpele manier om leerlingen zelfstandig te laten werken." Rob Groote Schaarsberg, CSO De Boog
"Goed." Alex van Ewijk, Koningin Emmaschool, Praktijkschool
"Zeer bruikbaar, duidelijk! Erg tevreden. Bevordert de zelfstandigheid van onze leerlingen." Marianne Kamphuis, TCC PRO Oldenzaal
"Ik werk nu 1 jaar met home 1 en 2 met anderstaligen. Al heel snel kunnen ze (niet alle leerlingen of klassen) zelfstandig werken." Anneke Reede-de Gruijter, ‘t Venster, I.S.K., Arnhem
„Een heel mooi systeem.” Juul Reuter, Adelte Mytyl school
"Mijn oordeel is zeer positief. Ik werk echter met ZMOK lln. die wel wat kunnen. Bepaalde aspecten v/d portfolio kan ik zeer zeker gebruiken." "Het is zeer gebruiksvriendelijk speciaal voor de wat sociaal zwakkere lln. Heel positief." Clyde Henny, Altra college, VSO ZMOK, Amsterdam
Bedankt voor ons succes!
Beste Peter en Jaap, Afgelopen november hebben we de workshop consumptieve technieken gevolgd bij jullie (Lelystad). We hebben het afgelopen jaar hard gewerkt in een basis- en kaderklas met de diverse technieken n.a.v. jullie werkmethode. Veel plezier en met heel veel resultaat. Jullie certificaat aangepast aan de bij ons behaalde competenties. Gisteren heeft iedereen een certificaat gekregen. Uitgedeeld door de directie. Een echt officieel moment dus. Iedereen trots naar huis. Jullie methode werkt super! Volgend jaar gaan we er natuurlijk mee verder! Bij de uitreiking van het certificaat hoort natuurlijk gebak. We hebben het recept gemaakt van het nieuwe receptenboek! Heerlijk, maar voor sommige leerlingen te energierijk ☺☺☺, ze zaten te stuiteren in de bank, dus maar even naar buiten om te rennen. Nogmaals hartelijk dank voor jullie methode, het is een super succes en we gaan er mee door! Ook namens mijn collega Henny Knot. Hartelijke groet, Joke Noordveld , Gomarus College Groningen
"Geweldig! Hier hebben we lang op gewacht; een uitstekende werkbare methode voor onze leerlingen in het praktijkonderwijs. Leerlingen zijn enthousiast en je ziet ze groeien. Ze krijgen meer vertrouwen in zichzelf omdat ze door de duidelijkheid minder vaak iets hoeven te vragen, en kunnen zelfstandig werken." Ketty v. Heemstede Obelt , OSG 't Genseler , Hengelo
"Vind hem fijn, duidelijk. Vooral door de gekleurde plaatjes en de korte duidelijke tekst." Odette Wanner, Praktijkschool De Poort, Amsterdam
Uitstekende gebruiksmogelijkheden. Prima te gebruiken door leerlingen van een Pro school. Heldere taal, duidelijke foto's, hanteerbaar formaat, stevig uitgevoerd qua papier, ring erg handig. Duidelijk voor de leerling en docent. Prettige methode om een leerling voor te bereiden op een vervolgopleiding. Leonie Nieuwenhuis , Praktijkschool De Vliegenhartschool , Utrecht
"Ik vind het een prettige en goede lesmethode alleen te visueel voor onze leerlingen. Voor de slechtziende leerlingen is het lastig de plaatjes te zien, vooral slecht contrast enz. maar dan lees ik de tekst voor en gaat het prima." Charlotte de Haan , VSO Praktijkschool met blinden + slechtziende leerlingen Bartimeus onderwijs
"Als chefkok van Sociëteit De Kring in Amsterdam ben ik in contact gekomen met PRO dat oorspronkelijk is ontwikkeld voor het praktijkonderwijs. Ik realiseerde mij echter dat deze methode mij en mijn collega's ook dienstbaar kon zijn." Tegenwoordig besparen wij tijd bij het inwerken van jonge en/of onervaren nieuwe collega's in de keuken. De instructiekaarten van PRO zijn duidelijk en bieden onze nieuwe aanwinsten veel houvast bij het leren en verbeteren van de basistechnieken voor het bereiden van gerechten en het handelen volgens de Hygiëne code." "De instructiekaarten zijn een absolute aanbeveling voor een ieder die het beste uit zijn personeel wil halen." Chefkok Herman Chevrolet Sociëteit De Kring Amsterdam
"Goed, overzichtelijk. Misschien differentiatie in nivo aangeven. Werken er nog niet mee. Het lijkt me wel heel helder. Zeer gebruiksvriendelijk en voor de lln iets om trots op te zijn. Goed maar er wel op letten dat je naar zelfstandigheid werkt, boekje niet meer nodig hebben." Leo v/d Velden , Praktijkschool 'De Zwaaikom' , Oosterhout
"Duidelijk voor de kinderen d.m.v. de plaatjes en korte, simpele teksten." Viviane Faraq, Praktijkschool Wellant College Linnaeus A’dam
Beste Jaap,
Kun je aangaven of er ook een deel 4 verschijnt in de serie home?
We hebben leerlingen met lees- en structuurproblemen die heerlijk zelfstandig uit de voeten kunnen met de boekjes.
Je ziet ze groeien.
Vriendelijke groeten, Fred Boekhout, Docent PrO, Driestarcollege, Gouda
"Erg methodisch, alles in kleine stapjes, telkens wordt één zaak benaderd / tijd om in te oefenen en om in je geheugen op te slaan. Positieve instelling." Hilde Schoerman, J.E.S v.z.w., Vorming van werklozen, België
"De werkportfolio werkkaarten vind ik heel goed en zeker duidelijk voor de leerlingen." Ransley Francisco, VMBO Johan de Witt Scholengroep, Den Haag
"Werkbaar geheel met voldoende vrijheid voor eigen initiatief van de leerkracht." Anneke v. Bokhoven , De Hilt
"Wij zijn al in het bezit van de opdracht kaarten Home-tech 1 en praktijkkaarten pro tech 1. En ben er heel erg blij mee, prima om mee te werken, en het ziet er allemaal perfect uit [TOPPIE]" Hendrik Loman, Vakleerkracht, Het Dok
"Het lijkt me een prima lesmethode waar de leerlingen meer zelfstandig mee aan de slag kunnen." Eef van Went, Het Duin
"Positief, goed mee te werken. Uiterlijk: hygiënisch, goed schoon te houden. Heldere, duidelijke zinnen. Enthousiast geworden voor deze leermethode. Goede instructie." Marjan Metselaar, 'Het Kwartiers', praktijkonderwijs, VSO Zwolle
"Overzichtelijk. Ook geschikt voor ll-en die niet goed kunnen lezen. Prima goed overzichtelijk." Truus Leurink , Praktijkschool Emmen
"Zeer toepasbaar, ook voor de ZMLK-leerlingen, erg overzichtelijk en compleet. Goed, mooi handzaam boekje, professioneel. Lesmethode goed werkbaar." Anja Schilder , It Twaluk , Leeuwarden
"Er is goed mee te werken omdat het visueel is voor de leerlingen. Oppassen met moeilijke woorden o.a. passeren toevoegen. Je kunt hier op heel veel niveau's mee uit de voeten. Jammer dat ik hier niet mee begonnen ben." W.J. Luijendijk, Praktijkschool Het Atrium, Zoetermeer
"Goede methode die het de leerlingen een stuk makkelijker maakt. Gemakkelijk leesbaar voor leerlingen. Goede duidelijke handleiding, speciaal voor het praktijkonderwijs." Marco Corstiaans, Praktijkschool Helmond
"Goed te gebruiken als instructiematerialen voor de interne stage of als keuzevak Horeca. Heel beeldend en de theorie is gemakkelijk te vinden naast de praktijkopdrachten. Rustige vormgeving. Goed leesbaar." Mevrouw C. Boekel , School voor praktijkonderwijs "de Venen" Singelland Drachten
"Het ziet er erg mooi uit, duidelijk voor de leerlingen, goed bruikbaar op school en op stage." "Daarnaast is het prettig dat er nu iets concreets is voor onze leerlingen dat aansluit op het R.O.C." Felice Weertjes , Vijverbergschool, Praktijkschool Arnhem
"We kunnen er uitstekend mee werken, een aanwinst voor het onderwijs. Sterk punt: voor ZML zeer zeker het fotomateriaal." Henny Doorn - de Poel, ZML De Wingerd
"Het is een duidelijke methode. Leerlingen kunnen hier direct mee aan de slag." Aad Schaap, Discovery College, Cluster 4, VSO, VMBO, Barendrecht
"Voor de praktijkschool goed met intensieve begeleiding door de docent, anders is het wel moeilijk voor onze slechtziende leerlingen." Marie-José Kroon, Bartimeus
"Zeer bruikbaar. Goede opbouw ook in combinatie met de andere onderdelen bijv. Pro Keuken." Marrit Visser, It Twalûk
"Super voor onze kids." Nicole Salden, ZMLK/ZMOK De Parkschool
"Lesmethode werkt prima in onze horeca-afdeling, verschillende methodes aanwezig en in gebruik. Probeer nu ook de techniekafdeling enthousiast te krijgen. Han Cozijn, PRO / VMBO W.J. Bladergroen
"Helder en duidelijk." Gretha Bennik van Urk, ZMLK Zonnebloemschool, Emmeloord
"Voor onze school is Home 1 en 2 uitermate geschikt voor leerjaar 1." Annelies Nijhuis Horstman, Praktijkschool De Baander
"Prettig, kleine stapjes, duidelijke foto's, weinig tekst, kort maar krachtig." Marion van Leeuwen, VSO De Hoge brug